נציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים הינו גורם אשר פועל במסגרת משרד הבריאות לשם טיפול בתלונות בדבר חשש להתנהגות שאינה אתית או לחריגה מסטנדרט מקצועי סביר במסגרת הרפואה הציבורית והפרטית.
את התלונה ניתן להגיש כנגד מוסד רפואי, כגון בית חולים, מוסד גריאטרי, מרפאת בריאות הנפש וכדומה או כנגד אנשי מקצוע הבריאות, כגון רופא, אחות, מיילדת, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק כולי.
לפני הפניה לנציב מומלץ להקדים ולהתייעץ עם עורך דין, על מנת להבין מה הסיבה לפניה, לבחון את המשמעותיות ודרך הפניה הראויה. במקרים לא מעטים, פניה בתלונה הנה צעד מקדים או חלק מאסטרטגיה, הכוללת גם הגשת תביעה לפיצויים בעילת רשלנות רפואית.
בסקירה שלפניך מסביר עורך דין עופר סולר את היקף סמכותו ודרכי הפעולה של נצב הקבילות, במקרים שהם מוגשת תלונה על אזרח שנפגע, הוא או מי מבני המשפחה.
כאשר מדובר בתלונות לגבי איכות הטיפול ויחס הצוות המקצועי, זמינות הרופאים, שעות קבלת השירות, נגישות השירות, תיאום בין גורמים שונים במערכת, וכדומה, יש להגישן למחלקה לפניות הציבור במשרד הבריאות.
עם זאת יובהר כי המחלקה לפניות הציבור במשרד הבריאות אינה מטפלת בנושאים הקשורים לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, כגון זכאות לקבלת טיפול או תרופה וכדומה, כך שבנושאים אלה יש לפנות לנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.